„Powrót Rafaela”: renesans kontra kultura selfie. Prace laureatów konkursu w MNK Muzeum Czartoryskich

Lista przynależnych kategorii publikacji

93 000 000 selfie powstanie do końca tego dnia. Zamiast robić kolejne, można pójść śladami dawnych mistrzów i postawić na autoportret w stylu, w jakim malował sam Rafael Santi. Z tej propozycji Muzeum Narodowego w Krakowie i twórców bezpłatnej aplikacji Glaze skorzystali artyści z czterech kontynentów w wieku od 7 do 77 lat. Dzięki nim pusta rama zdobiąca kiedyś obraz Rafaela ożyła. Od 8.12 najlepsze prace, wyłonione przez ekspertów z takich instytucji, jak The Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku, Sotheby's Institute of Art czy Colnaghi, najstarszej galerii świata, która zajmuje się dziełami dawnych mistrzów,  będzie można oglądać w Muzeum Czartoryskich w Krakowie.

„Portret młodzieńca” Rafaela Santi to najbardziej poszukiwane dzieło świata. Zaginięcie w czasie II wojny światowej obrazu wartego ponad 100 milionów dolarów zainspirowało Muzeum Narodowe w Krakowie i twórców aplikacji Glaze do pochylenia się nad tym arcydziełem i sztuką portretu. Wspólnie ogłosili „POWRÓT RAFAELA” – międzynarodową akcję, która skierowała uwagę całego świata na „Portret młodzieńca”, sprawdzając tym samym, czy techniki dawnych mistrzów mogą konkurować i  wygrać z kulturą selfie. 1250 osób artystycznych w wieku od 7 do 77 lat przysłało cyfrowe autoportrety. Laureatów wybrało międzynarodowe jury, w którego skład weszli: Brett Renfer (The Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork), Candida Lodovica de Angelis Corvi (Colnaghi Foundation), Dean Phelus (American Alliance of Museums), Klaudia Ofwona Draber (Fiński Instytut Kultury; Sotheby's Institute of Art, Nowy Jork) oraz Tomasz Ostrowski (Muzeum Narodowe w Krakowie).

Uczestnicy konkursu korzystali z wirtualnej pracowni malarskiej, stworzonej przez Roberta Latosia, malarza i miłośnika nowych technologii. Glaze umożliwia naukę warsztatu malarskiego opartego na renesansowej tradycji malarskiej za pomocą tabletu. Stylistyka prac była dowolna, ale uczestnicy bazowali na szkicu konkursowym, który ułatwił zachowanie układu kompozycyjnego dzieła Rafaela. Chętnie korzystano również z lekcji malowania portretu i  autoportretu, malarstwa laserunkowego oraz wykorzystywania techniki sfumato. 

Sztaluga zamiast selfie-sticka, techniki dawnych mistrzów – sfumato i glaze – jako odpowiednik filtrów z popularnych aplikacji stały się realną przepustką do świata sztuki. W konkursie zwyciężyły: Lara Ciftcioglu (w kategorii 7-10 lat), Hanna Boguszewska (w kategorii 11-13), Anastasiya Tsvilik (w kategorii 14-18 lat) oraz Sofia Labanava (w kategori 19+). Ich prace zostały opublikowane w Apollo Art Magazine - wiodącym na świecie magazynie o sztuce, który dociera do prawie 300 000 miłośników sztuki na całym świecie. Ponadto zwyciężczynie otrzymały iPady Apple i rysiki Apple. Prace finalistów będzie można oglądać w Muzeum Czartoryskich w Krakowie, gdzie znajduje się m.in. bezcenne arcydzieło Leonarda da Vinci " Dama z gronostajem". Siła technologii  połączyła się z wrażliwością i z siłą talentu. 

Ceremonia wręczenia nagród i otwarcie wystawy odbyło się w holu głównym Muzeum Czartoryskich 8 grudnia 2025 roku. 

Więcej informacji można znaleźć na www.wellofart.com i na stronie www.mnk.pl

Kontakt dla mediów

Izabela Rak

rzeczniczka prasowa

Muzeum Narodowe w Krakowie

Aleksandra Suchońska

specjalistka ds. PR

Muzeum Narodowe w Krakowie

Załączniki

Fot_-Tomasz_Sutor- Powrót_Rafaela#027.jpg

Fot. Tomasz Sutor

jpg 2,6 MB
Pobierz plik
Fot_-Tomasz_Sutor- Powrót_Rafaela#042.jpg

Fot. Tomasz Sutor

jpg 3,1 MB
Pobierz plik
Fot_-Tomasz_Sutor- Powrót_Rafaela#069.jpg

Fot. Tomasz Sutor

jpg 3,0 MB
Pobierz plik
Fot_-Tomasz_Sutor- Powrót_Rafaela#029.jpg

Fot. Tomasz Sutor

jpg 2,9 MB
Pobierz plik

Powiązane publikacje

Kontakt dla mediów

Izabela Rak

rzeczniczka prasowa

Muzeum Narodowe w Krakowie

Aleksandra Suchońska

specjalistka ds. PR

Muzeum Narodowe w Krakowie