Wystawa Lwowianki / Львівʼянки prezentuje piętnaście niezwykłych biografii kobiet-artystek, których życie i twórczość splotły się z nowoczesną historią Lwowa - wojną, Zagładą, masowymi przesiedleniami i rozpadem granic państwowych. Twórczość prezentowanych artystek jest zarówno zapisem osobistych dramatów, jak i formą sprzeciwu wobec niesprawiedliwości i przemocy. Ich prace to akty afirmacji życia, mimo destrukcji, jaką przyniosła historia.
Ekspozycja wpisuje się w szerszy kontekst badań nad modernizmem oraz wpływem historii na sztukę - zgodnie z tezą prof. Andrzeja Turowskiego, który w książce Radykalne oko wskazuje I wojnę światową jako kluczowe i formujące wydarzenie dla historii modernizmu, a zarazem odsłaniające odmienne doświadczenia kobiet i mężczyzn. Kurator wystawy Lwowianki / Львівʼянки, Andrij Bojarov, idzie o krok dalej, poszerza tą perspektywę o dramatyczne wydarzenia II wojny światowej oraz ich wpływ na losy lwowskich artystek. Trwająca agresja Rosji przeciwko Ukrainie uaktualnia te bolesne przeżycia, wydawałoby się, że na zawsze zażegnane zgodnie z hasłem „Nigdy więcej”.
Każda z prezentowanych na wystawie artystek otrzymuje osobną przestrzeń, która łączy dzieła z dokumentacją biograficzną i kontekstem historycznym. Całość buduje emocjonalny i refleksyjny obraz środowiska artystycznego, którego wspólnotowość przekraczała granice językowe, etniczne i wyznaniowe. Na ekspozycji prezentowanej w Gmachu Głównym zobaczymy różnorodne pod względem treści, jak i technik wykonania prace. Wśród nich obrazy olejne, rzeźby, fotografie, a także techniki cyfrowe. Łącznie to ponad 20 obiektów.
Ekspozycja przestawia prace nieznane dotąd szerokiej publiczności. Jej głównym punktem jest antywojenny kolaż Margit Sielskiej pt. Nie chcemy wojny z lat 30. XX wieku, pochodzący ze zbiorów rodzinnych, a od 2023 roku znajdujący się w kolekcji Narodowego Muzeum Sztuki w Kijowie (NAMU). To dzieło o wyjątkowej sile wyrazu, które w sposób poruszający koresponduje z obecną wojną w Ukrainie. Margit Sielska, artystka pochodzenia żydowskiego, w swojej pracy łączy symbole chrześcijańskie i z językiem polskim. Uznana po wojnie za artystkę ukraińską stała się symbolem złożonej tożsamości kulturowej Lwowa.
Drugim unikatowym eksponatem jest rzeźba Luny Drexler Mulatka znana także pod nazwą Jolanta z 1910 roku. Jest to popiersie afroamerykańskiej dziewczynki, adoptowanej przez Felisa Sielskiego, której historia splata się z lwowskim środowiskiem artystycznym i społecznym.
Na wystawie zobaczyć można także archiwalne fotografie i materiały z prywatnego archiwum Sielskich, m.in. portrety Margit Reich-Sielskiej, Marii Teysseire czy Wandy Diamand, a także filmy podróżnicze z lat 20. i 30. ubiegłego wieku autorstwa Sofii Jablonskiej, jednej z pierwszych lwowskich feministek i podróżniczek, zrealizowane m.in. na Dalekim Wschodzie i w Maroku.
Do współczesności nawiązuje projekcja wideo lwowskiej artystki Olhi Marusyn, odnosząca się bezpośrednio do obecnie trwającej wojny w Ukrainie - dowodząc, że dziedzictwo Lwowianek trwa nadal i zyskuje nowe formy.
Wystawę można oglądać w Muzeum Narodowym w Krakowie od 12.09.2025 roku do 1.03.2026 roku. Ekspozycja dostępna jest w ramach Galerii Sztuki Polskiej XX + XXI wieku na II piętrze.
INFORMACJE DLA ZWIEDZAJĄCYCH
__________________________________________________________________________
WYSTAWA Lwowianki / Львівʼянки
Miejsce: MNK Gmach Główny
Czas trwania: 12.09.2025 - 1.03.2026
Godziny trwania:
poniedziałek: nieczynne
wtorek-niedziela: 10.00–18.00
Kurator wystawy: Andrij Bojarov
Koordynatorka: Ewelina Zając
Organizator Muzeum: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Mecenas MNK: PGE Polska Grupa Energetyczna
Partner Strategiczny MNK: Totalizator Sportowy
Partnerzy medialni: Radio Kraków, Radio Kraków Kultura, TVP 3 Kraków