Muzea Narodowe z Krakowa i Warszawy łączą siły w projekcie CSR „Galeria w Galerii” - obrazy Boznańskiej na cyfrowych nośnikach iPoster
Rozpoczęła się emisja czwartego pokazu cyfrowego w ramach projektu CSR „Galeria w Galerii”. Na nośnikach DOOH iPoster w galeriach handlowych w całej Polsce prezentowane są dzieła Olgi Boznańskiej. W tym roku jest obchodzona 160. rocznica urodzin i 85. rocznica śmierci artystki – z tej okazji Sejm RP ogłosił rok 2025 Rokiem Olgi Boznańskiej i dlatego też pokaz cyfrowy nosi tytuł „Rok Boznańskiej”.
Autoportrety i portrety artystki, prezentowane w ramach pokazu, pochodzą ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie i Muzeum Narodowego w Krakowie, które jako partner pokazu dołączyło do inicjatywy „Galeria w Galerii”.
Inauguracja pokazu cyfrowego „Rok Boznańskiej” odbyła się 23 września br. w Galerii Bronowice w Krakowie.
W ramach projektu „Galeria w Galerii” do końca 2025 r. cyklicznie prezentowane będą cyfrowe pokazy sztuki, którym towarzyszyć będą wydarzenia w galeriach handlowych w całej Polsce.
„Galeria w Galerii” to projekt z obszaru CSR zainicjowany przez iPoster, właściciela i operatora największej sieci nośników DOOH w galeriach handlowych w Polsce, realizowany we współpracy z Muzeum Narodowym w Warszawie. Do najnowszej odsłony projektu jako partner pokazu dołączyło Muzeum Narodowe w Krakowie – posiadające jedną z najcenniejszych kolekcji w Polsce. Zbiory, nad którymi pieczę sprawuje Muzeum liczą ponad 1,2 miliona eksponatów od starożytności po współczesność.
Celem inicjatywy „Galeria w Galerii” jest przybliżenie sztuki szerokiemu gronu odbiorców poprzez wprowadzenie jej do codziennej przestrzeni oraz zachęcenie Polaków do częstszych wizyt w muzeach i galeriach sztuki. Jak bowiem pokazują wyniki badania zrealizowanego na zlecenie iPoster – w 2024 r. aż 37 proc. Polaków nie było ani razu w muzeum lub galerii sztuki, a 32 proc. deklaruje, że nie odwiedza takich miejsc wcale. Tymczasem tylko 7 proc. ankietowanych z reguły nie bywa w galeriach handlowych, a 91 proc. odwiedziło je co najmniej raz w ubiegłym roku.
– Chcemy, aby sztuka Boznańskiej wyszła poza mury muzeum i spotkała się z odbiorcami tam, gdzie spędzają swój czas na co dzień. To dla nas okazja, by przypomnieć o wyjątkowym dorobku artystki i jednocześnie zachęcić do odwiedzenia muzeum, gdzie można zobaczyć jej dzieła w pełnym wymiarze – komentuje Tomasz Ostrowski, zastępca Dyrektora ds. Strategii i Komunikacji w MNK.
W ramach najnowszej odsłony projektu na cyfrowych ekranach iPoster w galeriach handlowych w całej Polsce są prezentowane dzieła Olgi Boznańskiej (1865–1940), jednej z najważniejszych postaci polskiego modernizmu, artystki odważnie przełamującej konwencje, której portrety i autoportrety ukazują niezwykłą wrażliwość oraz głębokie studium psychologiczne postaci.
– Boznańska należy do grona najwybitniejszych artystek europejskich, a jej dzieła do dziś inspirują kolejne pokolenia. W związku z ogłoszeniem 2025 r. jako Roku Boznańskiej chcieliśmy upamiętnić twórczość artystki również w ramach naszego projektu. Kraków, gdzie Boznańska przyszła na świat, jest idealnym miejscem, by rozpocząć prezentację jej dzieł, a Muzeum Narodowe w Krakowie, od lat opiekujące się znaczącą częścią jej spuścizny, idealnym partnerem do tego pokazu – mówi Sebastian Górski, Client Sales Partner w iPoster i dodaje: Jednocześnie w Muzeum Narodowym w Krakowie i w Muzeum Narodowym w Warszawie trwają ekspozycje czasowe poświęcone jej twórczości – mamy nadzieję, że prezentacja obrazów na naszych ekranach zachęci odbiorców do ich odwiedzenia.
– Cieszymy się, że Rok Boznańskiej będzie widoczny nie tylko w muzealnych gmachach, ale również w przestrzeni, którą widzowie odwiedzają na co dzień. Olga Boznańska to gwiazda naszych zbiorów, która jest również bardzo dobrze rozpoznawalna za granicą. Do obchodów jubileuszu artystki dołączył również Paryż, w którym spędziła większość życia. W Musée d’Orsay trwa obecnie pokaz trzech portretów autorstwa Boznańskiej. To malarka, która utorowała drogę innym kobietom do kariery w tym zawodzie, w czasach, gdy nie miały nawet wstępu na uczelnie artystyczne. Sztuka tworzona przez kobiety jest w ostatnich latach przywracana naszej zbiorowej pamięci – oprócz pokazu prac Olgi Boznańskiej, prezentujemy też w naszym oddziale w Królikarni wystawę „Kierunek Paryż. Polskie artystki z pracowni Bourdelle’a”. To ważne, by utrwalać obecność artystek w naszym kanonie – dodaje Małgorzata Borkowska, Zastępczyni Dyrektorki MNW ds. Komunikacji i Edukacji.
W ramach cyfrowego pokazu „Rok Boznańskiej” prezentowanych jest 14 obrazów – 2 autoportrety i 12 portretów, po 7 ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie i Muzeum Narodowego w Warszawie. Wyświetlanym dziełom towarzyszą krótkie ciekawostki, przybliżające historię ich powstania. O obrazach podczas oficjalnej inauguracji pokazu opowiedzieli kuratorzy: Urszula Kozakowska-Zaucha z MNK i Wojciech Głowacki z MNW.
Prezentowane autoportrety powstały ok. 1897 r. (zbiory MNK) i z ok. 1906 r. (zbiory MNW). Są one nie tylko odbiciem upływ czasu, ale również, co ważne dla twórczości artystki – zapisem jej zmieniających się nastrojów. Boznańska swoje autoportrety malowała nader obiektywnie – z dumą i odwagą prezentując swoją starzejącą twarz i poddając ją bezlitosnej analizie.
– Wśród portretów namalowanych przez Boznańską i znajdujących w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie odwiedzający galerie handlowe będą mogli zobaczyć m.in. najbardziej znane i jedno z najdoskonalszych dzieł artystki – Dziewczynkę z chryzantemami. Choć z pozoru jego kolorystyka ograniczona jest tylko do subtelnych odcieni barw srebrzystoszarych, obraz powstał przy użyciu kilkunastu różnych barwników, co odkryły najnowsze badania konserwatorskie. W pokazie nie zabrakło też portretu największej miłości malarki – Józefa Czajkowskiego, krakowskiego malarza i architekta. Choć ich narzeczeństwo zakończyło się rozstaniem, artystka przez całe życie eksponowała ten obraz w swojej pracowni – mówi kuratorka Urszula Kozakowska-Zaucha z MNK.
– Pracownie Boznańskiej obrosły legendą – tam odbywały się spotkania towarzyskie w międzynarodowym gronie, tam powstawały charakterystyczne, ekspresyjne w formie portrety psychologiczne, które przyniosły jej światową sławę. Krakowscy i paryscy koledzy po fachu i znajomi artystki bywali świadkami jej procesu twórczego bezpośrednio w atelier, bądź oglądali jego rezultaty na wystawach. Z tego też powodu ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, które obejmują 57 obrazów malarki oraz blisko 200 prac na papierze, na potrzeby pokazu „Galeria w galerii” wyselekcjonowaliśmy wizerunek własny Boznańskiej oraz wizerunki artystów, którzy przewinęli się przez jej pracownię. Wśród nich znaleźli się nie tylko malarze i malarki, jak Antoni Kamieński, Zofia Kulaszyńska czy Anna Saryusz Zaleska, lecz także rzeźbiarz Xawery Dunikowski i pianista August Radwan. Prezentowane obrazy niosą ze sobą barwne historie portretowanych twórców, a jednocześnie ukazują wrażliwość Boznańskiej i wyjątkową zdolność psychologicznego ujęcia modeli – podsumowuje kurator Wojciech Głowacki z MNW.
Pokazy cyfrowe są emitowane w wybranych centrach handlowych sieci: EPP, G-City, Klepierre, Nepi Rockcastle i NHOOD oraz galeriach: Nowy Rynek w Jeleniej Górze, Panorama w Poznaniu oraz Pomorska w Bydgoszczy.
***
Badanie dla iPoster zostało zrealizowane przez Maison&Partners w drugiej połowie lipca 2024 r. metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) na panelu badawczym Ariadna na grupie 1050 Polaków, reprezentatywnej dla populacji Polaków w wieku powyżej 18 lat pod względem płci, wieku i miejsca zamieszkania.
***
iPoster – właściciel i operator największej w Polsce sieci Digital Out-Of-Home (DOOH) w segmencie galerii handlowych. W swojej ofercie posiada ponad 600 wysokiej jakości nośników typu totem i spectacular (wielkoformatowe nośniki digital) w 85 centrach handlowych w 54 miastach, w tym w Warszawie, Krakowie, Poznaniu czy Wrocławiu. Łączny roczny footfall w lokalizacjach, gdzie znajdują się formaty reklamowe iPoster wynosi ponad 280 mln. Firma współpracuje z największymi markami na polskim rynku, na jej nośnikach były wyświetlane reklamy m.in. Dyson, Euro RTV AGD, Half Price, Lotto, McDonald’s, Media Markt, Oponeo.pl czy TOUS.
Więcej informacji: https://iposter.com.pl
Muzeum Narodowe w Warszawie – jedno z najstarszych i największych muzeów w Polsce. Gromadzi przeszło 830 tysięcy dzieł sztuki, polskiej i zagranicznej, od starożytności po współczesność. Zbiory obejmują malarstwo, rzeźbę, ryciny i rysunki, druki, fotografie, monety oraz przykłady sztuki użytkowej i wzornictwa. Każdego roku kolekcja powiększa się o kolejne starannie wyselekcjonowane dzieła. W Muzeum można zwiedzić sześć galerii stałych oraz wystawy czasowe. Dodatkowo Muzeum prowadzi rozbudowaną działalność edukacyjną, kulturalną i naukową, podejmuje też unikatowe współprace i partnerstwa. Wystawy w MNW odwiedza średnio 1,5-2 mln osób rocznie.
Muzeum Narodowe w Krakowie – jedno z najstarszych i największych muzeów w Polsce. Posiada 12 oddziałów, gdzie prezentowanych jest 20 wystaw stałych i liczne wystawy czasowe. Kolekcja MNK to bezcenne dzieła sztuki - obrazy, rysunki, rzeźby, grafiki, tkaniny, stroje, zabytki rzemiosła artystycznego i kultury materialnej, książki, czasopisma czy imponująca kolekcja numizmatyki. Liczba obiektów gromadzonych przez Muzeum, to już niemal 1 mln 200 tys. muzealiów od starożytności aż po współczesność. To jedna z najcenniejszych kolekcji nie tylko w Polsce, ale i na świecie, a o niesłabnącym zainteresowaniu ofertą MNK świadczy frekwencja, która w 2024 r. roku przekroczyła ponad 1 mln 800 tys. osób.
Kontakt dla mediów:
iPoster
Marta Zielińska, Hagen Comm
tel. 509 782 896
e-mail: marta@hagen.pl
Muzeum Narodowe w Warszawie
Dział Komunikacji i Marketingu
prasa@mnw.art.pl
tel. 609 898 833 / 22 621 10 31 wew. 268